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Cultural and sexual identities in madrid during the "movida"


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Duke in Madrid Special Program Course
CULTURAL AND SEXUAL IDENTITIES IN MADRID DURING THE “MOVIDA”

(IDENTIDAD CULTURAL E IDENTIDAD SEXUAL EN EL MADRID DE LA MOVIDA)
Prof. Juan Albarrán Diego
Goals

This course is a survey of the concepts of cultural and sexual identity in the “movida madrileña”. From a critical point view of the transition to democracy in Spain, we will review a field of heterogeneous practices —photography, film, visual arts, pop music, etc.— that have been labeled with the term “movida” and have supported some identitary stereotypes. The course reviews, from a transdisciplinary perspective —Art History, Performance Studies, Cultural Studies, Gender Studies—, the evolution of social and cultural imaginary that have shaped the identity of Madrid, with special attention to those critical manifestations that defy the normative heterosexual identity.


Methodology

Along with lectures that try to elude mediatic stereotypes, the professor will expose some arguments to reconsider the phenomenon of the “movida”. At the beginning of the course, a dossier of texts will be provided. The students will follow the schedule of readings to get the elements of analysis that enable them to participate in the discussions. Practical sessions will be based, as far as possible, in film production, photography, pop music and TV programs. To complement these sessions, some visits to places, temporary exhibitions and lectures related to the “movida” will be organized. Thus, the theoretical knowledge will be integrated in the spatial framework where the study object took place.



Evaluation
Theoretical exam: 30 %

Individual or group papers: 30 %

Oral presentations and class activities (reviews of exhibitions, films or books): 40 %

Course syllabus





  1. Introduction: from de dictatorship to the democracy

  2. The “movida” and the cultural identity of Madrid

  3. Non normative identities: homosexuality, cross-dressing, and provocation

  4. Drugs, pop music and cultural production

  5. The “movida”, trade mark

  6. Politic culture and cultural policies: the institutional recovery of the “movida”

(A detailed, session by session, calendar will be provided at the beginig of the course)


BASIC BIBLIOGRAPHY:

CARMONA, Pablo: “La pasión capturada. Del carnaval underground a La Movida madrileña marca registrada”, en VV.AA.: Desacuerdos 5, Barcelona, San Sebastián, Sevilla; MACBA, Arteleku, UNIA, 2009.

CERVERA, Rafa: Alaska y otras historias de la movida, Barcelona, Mondadori, 2002.

GALLERO, José Luis: Sólo se vive una vez. Esplendor y ruina de la movida madrileña, Madrid, Ardora, 1991.

VILARÓS, Teresa M.: El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993), Madrid, Siglo XXI, 1998.

VV.AA.: La Movida, Madrid, Comunidad de Madrid, 2007 (cat.).



RECOMMENDED BIBLIOGRAPHY:

ALMODÓVAR, Pedro: “La movida no existe”, Cuadernos Hispanoamericanos 636, 2003.

Patty Diphusa, Anagrama, Barcelona, 2007.

ANDRÉ-BAZZANA, Bénédicte: Mitos y mentiras de la transición, Barcelona, El Viejo Topo, 2006.

BUTLER, Judith: El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, México, Paidós/UNAM, 2001.

BAKER, Edward COMPITELLO, Malcom Adam (eds.): Madrid: de Fortunata a la M-40, un siglo de cultura urbana, Madrid, Akal, 2003.

CARR, Raymond; FUSI, Juan Pablo: España, de la dictadura a la democracia, Barcelona, Planeta, 1979.

DÍEZ DE BALDEÓN, Alicia: “Pedro Almodóvar y la movida madrileña. El nuevo estereotipo español en la industria cultural de la transición”, en Víctor Bergasa, Miguel Cabañas, Manuel Lucena e Idoia Murga (eds.): ¿Verdades cansadas? Imágenes y estereotipos acerca del mundo hispánico en Europa, Madrid, CSIC, 2009.

ESCALADA, Rafael: “El nacimiento de la movida madrileña”, Cuadernos Hispanoamericanos 636, 2003

ESCUDERO, Javier: “Rosa Montero y Pedro Almodóvar: miseria y estilización de la movida madrileña”, Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies 2, 1998.

FEMENÍAS, María Luisa: Judith Butler. Introducción a su lectura, Buenos Aires, Catálogos, 2003.

FOUCE RODRÍGUEZ, Héctor: El futuro ya está aquí. Música pop y cambio social en España. Madrid, 1978-1985, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2002 (tesis doctoral).

GALLEGO, Ferran: El mito de la transición. La crisis del franquismo y los orígenes de la democracia (1973-1977), Barcelona, Crítica, 2008

GASCÓN-VERA, Elena: “Más allá de la Movida: España en los 90”, en John P. Gabriele y Andreina Bianchi (eds.): Perspectivas sobre la cultura hispánica, Córdoba, Universidad de Córdoba/PRESCHO, 1997.

LABRADOR MÉNDEZ, Germán: Letras arrebatadas. Poesía y química en la Transición española, Madrid, Devenir, 2009.

LECHADO, José Manuel: La movida. Una crónica de los ochenta, Madrid, Algaba, 2005.

MEDINA DOMÍNGUEZ, Alberto: Exorcismos de la memoria: políticas y poéticas de la melancolía en la España de la transición, Madrid, Ediciones Libertarias, 2001.

PÉREZ MANZANARES, Julio: Costus, you are a star. Kitsch, Movida, 80s y otros mitos tipycal spanish, Madrid, Neverland, 2008.

PREGO, Victoria: Así se hizo la Transición, Barcelona, Plaza & Janes, 1995.

SUBIRATS, Eduardo: Después de la lluvia. Sobre la ambigua modernidad española, Madrid, Temas de Hoy, 1993.

— (ed.): Intransiciones. Crítica de la cultura española, Madrid, Biblioteca Nueva, 2002.

TANGO, Cristina: La transición y su doble. El rock y Radio Futura, Madrid, Biblioteca Nueva, 2006.

VV.AA: Del franquismo a la posmodernidad. Cultura española 1975-1990, Madrid, Akal, 1995.

VV.AA.: Madrid años 80, imágenes de la movida, París, Mois de la Photo, 1994 (cat.).



WERT ORTEGA, Juan Pablo: “La Movida Madrileña: creatividad libre y creación de un sistema artístico normalizado durante la transición política española”, texto desarrollado dentro del proyecto Desacuerdos, disponible en: http://www.arteleku.net/desacuerdos/index.jsp?PAR=p&SECCION=15&ID=810


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