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Blues Basement "Live At Rock Café 25 Blue Years"


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JULIO 2012 / JULY 2012
Blues Basement “Live At Rock Café 25 Blue Years”. Underground 2011. Con este álbum, el octavo de su carrera, los noruegos Blues Basement celebraron sus veinticinco años en la música y para ello qué mejor que un concierto en directo desde el Rock Café de la ciudad de Bodo, Noruega, tocando para una concurrencia ávida de poder escuchar a esta magnífica banda local. En el disco se recogen trece canciones entre las que figuran cuatro inolvidables clásicos del blues, como son “Help Me” de Sonny Boy Williamson, “Stormy Monday Blues” de T-Bone Walker, “Look On Yonder Wall”, de Elmore James y “Got My Mojo Working” de Muddy Waters. El resto son temas variados de diferentes compositores entre los que figuran Jeremy Spencer (Fleetwood Mac) o B.B. King. En el álbum ha colaborado el legendario productor británico Mike Vernon, fundador del sello Blue Horizon, por el que durante los años sesenta y setenta desfilaron las mejores bandas de blues del Reino Unido. En definitiva, un disco lleno de Chicago shuffle, swing blues, raw blues rock y otros estilos definitorios de un género clásico y siempre vigente, que hará las delicias de todos aquellos que aman el blues eléctrico de todos los tiempos. MUY BUENO. Norwegian band Blues Basement celebrate his 25 anniversary in the music world with the publication of the eighth album of his career, so what could be better than celebrate it with a live show from the Rock Café in Bodo city, Norway, playing for an eager audience who really wanted to listen to this great local band. The cd gathers thirteen songs including four unforgettable classic blues, "Help Me" coming from Sonny Boy Williamson, "Stormy Monday Blues" of T-Bone Walker, "Look On Yonder Wall", of Elmore James and Muddy Waters's "Got My Mojo Working". The rest are songs of different artists including Jeremy Spencer (Fleetwood Mac) or B.B. King. Legendary British producer Mike Vernon, Blue Horizon label founder who, during the 60’s and 70’s years recorded the best United Kingdom blues bands, has also collaborated in this cd. In short words, this is an album full of Chicago shuffle, swing blues, raw blues rock and other determined styles of a classic always in force music that will delight all those who love any time electric blues. VERY GOOD.
Zed Mitchell “Game Is On”. Acoustic Music 2012. A la mayoría de los que leáis estas líneas probablemente su nombre no os diga mucho. No obstante, el cantante, guitarrista y compositor Zed Mitchell es muy conocido entre los aficionados al blues de su Serbia natal y ahora también en toda la zona de Zurich, Alemania donde actualmente reside. Zed tiene editados más de una docena de álbumes desde que decidiera dedicarse profesionalmente a la música hace más de treinta años. Zed Mitchell ha actuado por gran parte de Europa y ha teloneado a músicos de la talla de B.B. King, Joe Cocker o Santana entre otros. En este disco nuestro hombre nos presenta catorce inspirados temas compuestos por él mismo. En ellos Zed Mitchell y los músicos que le acompañan han apostado por una variedad amplia de estilos e influencias, que van desde el blues tradicional y moderno, hasta relajadas baladas de rock que estoy seguro os entusiasmarán y os harán gozar de forma permanente. MUY BUENO. Probably many people who are reading these lines with not be familiar with Zed Mitchell. However, this singer, guitarist and songwriter is well-known among blues fans in his native Serbia and now also in the area of Zurich, Germany where he currently lives. Zed has published more than a dozen of albums since he decided more than thirty years ago to professionally devote himself to music. Zed Mitchell has toured around Europe and has opened to such great names like B.B. King, Joe Cocker or Santana among others. In this album he displays fourteen inspired own songs. Zed Mitchell and the musicians who back him have chosen a wide variety of styles and influences, ranging from traditional and modern blues to relaxed rock ballads I am sure will permanently give joy and pleasure. GREAT.
Travellin’ Brothers Big Band “Captured Live In Leioa”. Gaztelupeko Hotsak 2012. Una banda que se formó hace ya nueve años y que con el tiempo ha ido consolidándose como una de las más solicitadas por los diferentes festivales de blues de la península ibérica. A modo anecdótico comentar que los Travellin’ Brothers representaron a Navarra y las Vascongadas en Memphis, dentro del International Blues Challenge organizado por la Blues Foundation durante el mes de marzo del 2012. Este ambicioso proyecto que nos presentan a través de Gaztelupeko Hotsak en doble digipack, contiene un cd y un dvd grabados en directo con un total de catorce temas y unos doscientos minutos de non-stop music. En ambos, cd y dvd, encontramos tanto composiciones propias como otras atribuibles a B.B. King, Ray Charles, Albert King o Colin James entre otros. Los Travellin’ Brothers se pasean con soltura y majestuosidad por diferentes estilos que van desde el swing hasta el blues clásico, pasando por algunos escarceos con el jazz, el country o el funk y todo ello lo hacen con gusto y acierto. Además, destilan una fragancia especial que palpareis en el ambiente, en parte gracias a la big band con la que se han rodeado, y que está formada por diez músicos, lo que sumado a los seis integrantes del grupo nos da un total de dieciséis instrumentos en acción. ¿Qué os parece? ¿Alguien da más? MUY BUENO. The Travellin’ Brothers were founded nine years ago and over the years they have gained a solid reputation. Now they are one of the most requested bands in different Spanish blues festivals. Also mention they have represented Navarre and Basque Country at the International Blues Challenge organized by the Blues Foundation in Memphis in March 2012. This ambitious project presented by Gaztelupeko Hotsak in a double digipack format, includes a live cd and a dvd with fourteen songs and two hundred minutes of non-stop music. Both cd and dvd, bring the band own compositions, plus other ones coming from B.B. King, Ray Charles, Albert King and Colin James among others. The Travellin' Brothers easily and powerfully walk through different styles ranging from swing to classic blues, besides some jazz, country or funk and they do it with good taste and great skill. In addition, they give a special fragrance you will immediately feel along the cd and dvd atmosphere, partly thanks to the ten musicians big band who back them that, together with the six band members, gives us a total of sixteen instruments playing together. What do you think? Can you ask for more? GREAT
Volker Strifler “Let The Music Rise”. Vizztone 2012. El guitarrista, cantante y durante largo tiempo miembro de la banda liderada por Robben Ford, The Ford Blues Band, acaba de editar disco propio. Además de producir este “Let The Music Rise”, Volker Strifler también ha compuesto ocho de los diez cortes que contiene el álbum, las otras dos canciones pertenecen, una a Sleepy John Estes, “Going To Brownsville” y la otra a Danny Kirwan de los Fleetwood Mac, titulada “Jigsaw Puzzle”. Con este trabajo en solitario, Volker demuestra tener un talento innato para la música y un gusto particularmente brillante, que le catapulta al nuevo Olimpo de los elegidos, con una diversificación sin límites, puesto que se pasea por diferentes caras y sombras del blues y lo hace sin miedo y con valentía, arriesgando y mostrando todo su potencial y conocimiento. La música que Volker y su banda ofrecen es la personalización de muchas de sus influencias, que van desde Robert Johnson hasta Stevie Ray Vaughan, pasando por Peter Green, Muddy Waters o Hound Dog Taylor. Volker Strifler ha tomado las riendas del riesgo y lo ha hecho en una dirección donde el blues es el protagonista absoluto, siempre desde una perspectiva original y atrevida que lo hacen singular y diferente, con la excepción del tema “Redemption”, en el que predomina un groove de ritmos y beat cubano. MUY BUENO. Singer, guitarist and long time member of the band led by Robben Ford, The Ford Blues Band, has just published a cd under his own name. Besides producing this "Let The Music Rise", Volker Strifler has also written eight of ten tracks included in the album and two other songs belonging to Sleepy John Estes, "Going To Brownsville" and the other one entitled “Jigsaw Puzzle” to Danny Kirwan of Fleetwood Mac. With this new work, Volker shows an specially bright innate talent and taste, that drive him to new Olympus of the elected artists, with an unlimited diversification, as he walks around different blues faces and shadows and he does it with no fear and a great courage, risking and showing his full potential and knowledge. The music Volker and his band give clearly show many of his influences, ranging from Robert Johnson to Stevie Ray Vaughan, Peter Green, Muddy Waters or Hound Dog Taylor. Volker Strifler has done a risky proposal and he has led it on a direction where the blues becomes the absolute protagonist, always from a daring and original perspective which makes it unique and different, with the exception of the song "Redemption", where a groove of rhythms and Cuban beat prevail. GREAT.
Ron Sorin And The Blue Coast Band “Lake City”. Big Lake 2012. Armonicista de amplios recursos, técnica depurada, gusto exquisito y musculoso tono, Ron Sorin figura entre los más destacados y demandados armonicistas por los mejores bluesmen de Chicago de las últimas cuatro décadas. Sorin ha recorrido todos los bares, tabernas, cafés y ‘lounges’ de la ciudad del viento que se pueda imaginar, poniendo su armónica y su sonido al servicio de grandes maestros entre los que cabe destacar a pianistas como Big Moose Walker, Ken Saydak, Barrelhouse Chuck, Detroit Junior, bajistas como Bob Stroger y Willie Kent, o guitarristas de la talla y el prestigio de John Littlejohn, Bo Diddley, Hubert Sumlin, James Wheeler y Steve Freund, incluso féminas de la categoría de Gloria Hardiman y Deitra Farr. En este nuevo proyecto en solitario nuestro hombre ha pretendido reflejar sus experiencias, no sólo musicales, sino también vitales y personales y para ello se ha rodeado de algunos excelentes músicos y amigos entre los que cabe destacar a Harlan Terson, quien coproduce el álbum junto a Sorin, Tad Robinson, Marty Binder, James Wheeler o Ken Saydak. Quince estupendas canciones que se mueven entre el blues y el soul y en las que Ron evoca recuerdos y vivencias acerca de los campos de algodón, el agua de los arroyos, las ‘juke joints’ y los locales en los que ha tocado a lo largo de su vida. Un sobrio y elegante disco que no debe faltar en vuestra discografía personal. MUY BUENO. Harmonica player with a wide range of musical resources, fine technique, exquisite good taste and a deep fat tone, Ron Sorin has been asked to play with the most prominent and popular players and Chicago bluesmen of the last four decades. Sorin has played in all Windy City bars, taverns, cafes and lounges you can imagine, putting his harmonica and his sound at the service of great masters that include pianists like Big Moose Walker, Ken Saydak, Barrelhouse Chuck, Detroit Junior, bass players such as Bob Stroger and Willie Kent, prestigious guitarists like John Littlejohn, Bo Diddley, Hubert Sumlin, James Wheeler and Steve Freund, and even blues ladies like Gloria Hardiman and Deitra Farr. In this new own project our man reflects his own experiences, not only musical ones, but also the most vital and personal feelings and he has done it surrounded by some excellent musicians and friends such as Harlan Terson, who co-produced the album with Sorin, Tad Robinson, Marty Binder, James Wheeler and Ken Saydak. Fifteen great songs that move between blues and soul, where Ron evokes memories and experiences of cotton fields, water streams, juke joints and places where he has played during many years. This is a restrained elegant album that should not miss in your personal record collection. GREAT.
Julian Sas “Sound To Roll”. Cavalier / GFI-Promotions 2012. Julian Sas tiene una imaginación desbordante y una creatividad que impresiona. Antes de exponer una idea y plasmarla musicalmente, Julian suele rechazar mucho del material que escribe. Lo que aquí podemos escuchar es el fruto de bastante tiempo de trabajo y reflexión. Este es un álbum personal, donde el cantante, guitarrista, armonicista y compositor habla y cuenta con detalle muchas de sus experiencias y vivencias personales. Julian Sas se sincera con las cosas corrientes de la vida, con temas como el sufrimiento, la pérdida, el amor, la alegría, o de esos dolores de cabeza que sobrevienen cuando tenemos que afrontar situaciones vitales que son desfavorables y nos sumergen en profundos dilemas. Son trece canciones intensas, vivas, llenas de colorido y vistosidad con las que Sas nos asombra, y todo ello lo cocina junto a los músicos que le respaldan y que son compañeros ideales de viaje. En definitiva un trabajo bien elaborado, serio y sincero. Rock-blues potente, agresivo y bien hecho, que refleja y transmite íntegramente la elegancia de un músico nacido por y para la música. MUY BUENO. Julian Sas has an impressive overflowing imagination and creativity. Before exposing an idea and translate it to music, Julian rejects much of the material he writes. In this cd we can find the fruits of a long time work and inner reflection. This is a very personal album, where this singer, guitarist, harmonica player and composer tells us in detail many of his personal experiences. Julian Sas gives a sincere vision of daily life, with topics like sadness, loss, love, joy, and those headaches that come up when one has to cope with difficult life situations or complicated decisions. You will find thirteen intense, lively, colorful songs where Sas surprises us, coking them together with a bunch of able musicians who are the best ones to support him. In short words, this is a well-crafted, sincere work done with great commitment. A cd with powerful, aggressive well done rock blues, which reflects the elegant performing of a musician who was born to live music. GREAT.
Suze Lanier-Bramlett “Swamp Cabaret”. Magnolia Gold 2011. Una mujer hermosa, gran cantante, impecable compositora y un auténtico torbellino. Suze Lanier-Bramlett posee todas estas cualidades y muchas otras que iréis descubriendo a medida en que vayáis escuchando estas quince composiciones que la propia Suze firma con su particular sello, con un estilo sutil y singular que la diferencia de otras cantantes, mucho más vulgares, simples y anodinas. En este álbum nos presenta sus credenciales de artista completa y capaz, una vocalista de muchos quilates, con un amplio registro sonoro que puede abarcar diferentes estilos y géneros. Este disco es divertido, singular, salvaje, inspirado y sobre todo de gran originalidad. También es un refrescante paseo por la vida de esta artista, en cuanto lo escuchéis os transportará hacia sus inicios por el este de Texas y de ahí hasta sus primeros años de carrera en New York, concluyendo actualmente su sorprendente vida en el negocio del show-business en Los Angeles. Un disco con muchos ingredientes, desde blues, rock and roll, New Orleans rhythm and blues e incluso ‘cabaret burlesque’, pop y películas de Walt Disney. MUY BUENO. Here comes a beautiful woman, great singer, faultless song writer and a real whirlwind. Suze Lanier-Bramlett gathers all these qualities and many others you will discover as far as you listen to the fifteen own compositions Suze signs with her personal stamp and a subtle unique style that makes her different from other more simple vulgar or uninteresting singers. In this album she presents her qualities as a complete able artist and powerful singer, with a wide sound register which may include different styles and genres. This album is fun, unique, wild, inspired and above all done with great originality. It is also a refreshing walk through the life of this artist and, as soon as you listen to it, you will be driven to the beginning of her musical career in the eastern Texas to her first years in the music world in New York, to complete her amazing life now in the show-business in Los Angeles. It is a cd with many ingredients, from blues to rock and roll, New Orleans rhythm and blues and even 'burlesque cabaret', pop and Walt Disney movies. GREAT.
Pepe Delgado & Dienteslargos “Helluva Boogie”. Self Production 2012. Pepe Delgado es como los buenos vinos, que a medida que pasa el tiempo va ganando en sabor, calidad y madurez. En este nuevo trabajo Pepe nos obsequia con una obra compuesta por doce temas a base de diferentes tonalidades del blues, es decir, un poco de todo, desde ‘houserockin’ boogie’, pasando por los ‘shuffles’ que tanto nos gustan cuando están bien tocados, hasta algo de ‘good rockin’ blues’ y es que Pepe Delgado a medida que va pasando el tiempo se crece, cada día se lo cree más y está más convencido de lo que hace. En el negocio de la música el músico debe confiar en sí mismo, en su producto, en definitiva, en su trabajo. Nuestro hombre aborda con ganas y convicción el repertorio que nos propone en este nuevo “Helluva Boogie” junto a los músicos que intervienen en las grabaciones que son, el propio Delgado guitarra, slide, y voz, Joaquin Pérez batería, coros y shaker, Nico Bech bajo y coros, junto a las colaboraciones de Cristóbal Otero ‘Pobas’ armónica, Joaquin Rodriguez ‘Joaco’ armónica y José Luis ‘Soberao’ saxo tenor en la canción “Hot Little Mama”. MUY BUENO. Like the good wines Pepe Delgado wins in flavor, good quality and maturity as time goes on. In this new work Pepe brings us a work, including twelve songs that go to different shades of blues, that is to say, a little bit of many different things, from houserockin’ boogie, to those shuffles we like so much when they are well played, and even good rockin' blues. As years go passing by Pepe Delgado grows up, he believes more in what he is doing and he is more convinced of what he plays. To have a name In the music business a musician has to rely on himself, in what he gives to the audience and in his own work. Our man approaches with conviction the repertoire he brings in his new cd "Helluva Boogie", together with the musicians involved in the recording, Pepe Delgado guitar, slide and vocals, Joaquin Perez, drums, vocals and shaker, Nico Bech bass and backing vocals, together with some collaborations of guest musicians like Cristobal Otero 'Pobas' harmonica, Joaquin Rodriguez 'Joaco' harmonica and José Luis 'Soberao' tenor sax in the song "Hot Little Mama". VERY GOOD.
Richie Rich And The Chi-Town Blues Band “From The Streets”. Chitown Music 2010. Blues de Chicago del bueno, divertido, resultón y un punto gamberro y saltarín. Richie Rich es un cantante y compositor al que le gusta la fiesta y un verdadero ‘entertainer’ que sabe comunicar con soltura su mensaje desde el escenario. Esto lo consigue de forma natural, sin amaneramientos ni alteraciones de ningún tipo, con la única arma que posee que es la voz. Richie tiene el suficiente talento y soltura como para poder vender el producto sin necesidad de echar mano de muchos recursos. Nuestro hombre ha sabido rodearse de un puñado de excelentes artistas que saben dar el respaldo que sus dotes vocales merecen. Entre los once músicos que intervienen en la grabación solo mencionaré a tres para que podáis haceros una idea de cómo suena este formidable cd, Billy Flynn guitarra solista, mandolina y armónica, Barrelhouse Chuck piano y órgano y Kenny ‘Beedy’ Smith batería. Casi nada, ¿no os parece?. El disco suena de muerte y ninguna de las doce canciones que lo componen tiene desperdicio. En definitiva, todo está en su sitio, conjuntado, preciso, formal, con una producción soberbia. Finalmente tanto los arreglos de metal como los arreglos vocales se merecen un diez, os lo puedo asegurar. MUY BUENO. Good Chicago blues, funny, jumping dancing, convincing and a little bit rascally. Richie Rich is a singer and song-writer who loves joy and happiness. He is also a real entertainer who knows to easily communicate his message when he is on stage to the different audiences. He gets it naturally with no affectation or other superfluous things, with the only weapon he has with him, which is nothing but his voice. Richie has enough talent and artistic resources to sell his music without needing many complicated resources. Our man has managed to surround himself with a bunch of excellent artists who know well to support Richie’s vocal skills. Among the eleven musicians involved in the recording, I will only mention three of them, in order you can get an idea of the sound you will find in this excellent cd, Billy Flynn guitar, mandolin and harmonica, Barrelhouse Chuck piano and organ and Kenny 'Beedy' Smith drums. Really amazing!! The sound is incredible because there is not a single bad note on any of the twelve songs included on the cd. In short words, everything is balanced, accurate, right and done with a superb final production. Both vocal and horn arrangements also deserve a high qualification. GREAT.
Janiva Magness “Stronger For It”. Alligator / Discmedi 2012. Arreglos muy cuidados, bonitos, sólidos y preciosistas que cautivan al oyente por su perfecta y buena producción. En este nuevo trabajo Janiva Magness suena cálida, agresiva y a ratos salvaje. En este “Stronger For It” realizado para Alligator Records, Janiva se nos revela como una mujer tenaz, feliz, madura y de gran determinación, una cantante que tiene las ideas muy claras, sabe por dónde va y lo que persigue. Después de una vida nada fácil, Janiva impone por derecho propio su personalidad con un álbum lleno de soul, blues, un poquito de gospel y rhythm and blues, de profundo calado artístico, con un nivel de calidad de primera magnitud, respaldada como ya es habitual por unos músicos que saben cómo realzar una obra compuesta por doce títulos de variados compositores, entre los que se encuentran ella misma, debutando así como compositora, Ike Turner o Tom Waits entre otros. En fin, la Magness no tiene nada que demostrar puesto que su experiencia, su reputación y el reconocimiento que ha conseguido es bien conocido y apreciado por los aficionados de todo el mundo. No en vano ha sido nominada en diferentes ocasiones para los Blues Music Awards, ganando cuatro de ellos en las categorías de ‘Entertainer Of The Year’ y ‘Contemporary Blues Female Artist Of The Year’ ¿Se puede pedir mas? MUY BUENO. A cd with careful, very nice solid arrangements that will captivate listeners, thanks to a perfect good final production. In this new work Janiva Magness sounds warm, aggressive and sometimes wild. "Stronger For It" was recorded for Alligator Records. Janiva shows herself as a tenacious mature and happy woman, gifted with a great determination, a singer who has very clear ideas, knows where she is going and what she wants to get. After a difficult life, Janiva finally imposes her own personality with an album full of soul, blues, a little bit of gospel and rhythm and blues, with a deep artistic feeling and a first quality level, backed as usually by some musicians who know how to enhance a cd, that includes twelve songs written by different people, together with some Janiva’s own ones, plus some others coming from Ike Turner and Tom Waits among others. Janiva has nothing to prove, because her experience, reputation and recognition is well known and appreciated by fans around the world. Not in vain she has been nominated several times for the Blues Music Awards, winning four of them in the 'Entertainer Of The Year' and 'Contemporary Blues Female Artist Of The Year' categories. Can we ask for more? GREAT
Queralt Albinyana “When I Meet The Blues”. Self Production 2012. Una voz nueva, dulce, arrogante, intensa y sexy irrumpe con fuerza en el panorama del blues autóctono barcelones de la mano de Queralt Albinyana. Aunque de momento no la hayáis visto programada en directo en ningún local de vuestra zona, ni tampoco de vuestra ciudad (todo se andará con el tiempo), ya podéis disfrutar de sus cualidades vocales en este impecable álbum, respaldada por unos músicos magníficos y con una producción final más que notable. Queralt nos propone una serie de clásicos del blues de Chicago y otras fuentes, y los interpreta como si los hubiese cantado durante toda la vida, nadie diría que es una recién llegada a este género musical, aunque su experiencia como cantante venga de otros estilos y marcos. Para la realización del cd Queralt ha contado con la banda de TotaBlues, junto a algunos otros invitados barceloneses de excepción. Temas de Jimmy Reed, Otis Spann, Koko Taylor, Eddie Boyd, T-Bone Walker, Sippie Wallace o del propio Tota son interpretados pasionalmente, con vehemencia y un gran sentido del tempo, del beat y del groove. Un disco que os recomiendo con enorme fervor. MUY BUENO. The new, sweet, brave, intense and sexy voice of Queralt Albinyana appears with force in the local blues scene. Although you have not yet seen her scheduled live in your area clubs or town (it will happen on due time), you can already enjoy her vocal qualities in this faultless album, where she is backed by some excellent musicians and a superb final production. Queralt brings us a bunch of classic Chicago blues and other ones coming from different sources. Although her experience as a singer comes from other styles and fields, she performs as if she had sung blues during her whole life, so nobody would say she has just arrived to the blues. The musicians who back her come from TotaBlues band, plus some other great Barcelona blues musicians. Songs by Jimmy Reed, Otis Spann, Koko Taylor, Eddie Boyd, T-Bone Walker, Sippie Wallace or Tota himself, all performed with passion, lots of feeling, a perfect tempo, beat and groove. In short words, a cd I eagerly recommend you. GREAT.
Adam Gussow “Southbound”. Modern Blues Harmonica 2012. Maestro indiscutible de la armónica y buen estudioso del lenguaje e historia del blues, Adam Gussow, cantante, armonicista y guitarrista ocasional, nos propone un nuevo álbum con el que repasa de forma metódica y pedagógica once números muy bien escogidos. En cada una de las canciones Adam indica el tono para armónica con el que lo interpreta, incluyendo la posición, como es el caso de “Why Not” que la hace en tercera posición y en tono si bemol. Adam Gussow se sincera con este disco haciéndonos partícipes de la historia de su vida. Aunque la mayoría de los aficionados conocen a Adam por su asociación con Satan, ahora es el momento en el que se puede empezar a conocerle de una forma más personal, individualizada, porque Adam Gussow es un músico completo y de grandes habilidades técnicas. Gussow tiene también editados algunos libros sobre el blues que vale la pena conseguir. Actualmente está trabajando en un nuevo libro que versará sobre la temática de la figura del diablo en el mundo del blues. NO dejéis perder la ocasión de haceros con una copia de este último “Southbound”, que es la continuación de su anterior “Kick And Stomp”. MUY BUENO. Adam Gussow is a recognized harmonica master and good specialist of the language and history of the blues. He is also a singer, harmonica player and occasional guitarist. Now he comes with a new album with eleven very well chosen tracks that looks like a methodical and pedagogical work. In every song, Adam tells us the harmonica tone and position he does, like in "Why Not" he plays in third position and in B-flat (B-b) tone. Adam Gussow has done a sincere album, where he shares with all listeners the story of his life. Although the majority of fans know Adam thanks to his musical association with Satan, now time has come to discover him in a more personal way, because Adam Gussow is a complete musician gifted with great technical skills. Gussow has also published some interesting books about blues I recommend you. He is currently working on a new book that will focus on the importance of the devil in the blues world. Do not miss to get a copy of this last cd "Southbound", which continues the musical path of his previous one "Kick And Stomp". GREAT.
Rob Tognoni “Boogie Like You Never Did”. Blue Boulevard 2012. Fantástico y muy excitante, Rob Tognoni es un buen multinstrumentista pues en este disco toca bajo y teclados, además de cantar, pero con lo que mejor demuestra su talento y sus aptitudes es con la guitarra eléctrica, instrumento que maneja con habilidad y destreza. El repertorio que interpreta se compone básicamente de rock and roll, blues y rock-blues, estilos que realiza con pasión y gran regocijo. Las influencias de Rob con la seis cuerdas se reflejan en su música, que bebe de fuentes tan variadas como B.B. King o AC/DC, pasado todo ello por el tamiz de Jimi Hendrix al que adora y venera y al que tiene como un ídolo desde su más tierna juventud. Con los quince temas que el australiano Rob Tognoni nos presenta, van a disfrutar como enanos todos aquellos aficionados al power-rock-blues de alto standing. Su poderío instrumental e incendiario, lleno de brutal pirotecnia, combinado con unas letras llenas de naturalidad y unos músicos que le acompañan y que están perfectamente ensamblados, dan como resultado este cd sabroso, intenso y muy contundente. MUY BUENO. Fantastic and very exciting musician, Rob Tognoni is a good multi-instrumentalist. In the album he plays bass, keyboards and he sings too, but where he shows all his talent and skills is with the electric guitar, he handles with taste and great technique. The repertoire basically consists of rock and roll, blues and rock-blues, styles he carries out with passion and joy. Rob’s influences on the six string instrument are clearly reflected in his music, and come from so different sources like B.B. King or AC/DC, but specially from Jimi Hendrix who loves and worships, because he was his Idol from his earliest youth years. Australian musician Rob Tognoni gives us fifteen songs that will bring joy to all those high standing power-rock-blues fans. His powerful flaming performing, filled with amazing fireworks combine with natural lyrics and a bunch of really teamed musicians who back him, The result is a tasty, intense, very powerful cd. VERY GOOD.
Michael Messer “National Avenue” Blues Boulevard 2012. Cantante y guitarrista británico, Michael Messer, decidió probar fortuna en Nashville cuando tenía sólo veinte años, donde conoció a un puñado de los ‘grandes’, entre los que se encontraban Johnny Cash y gente de su entorno. De vuelta a su Inglaterra natal a finales de los setenta, Michael era ya un excelente guitarrista y un portentoso maestro de la slide con un enorme conocimiento del Mississippi Delta blues. Se han escrito muchas cosas de este consumado intérprete de blues, pero una de las más prestigiosas ha sido ser considerado por la revista Spirit como uno de los mejores exponentes del blues interpretado con slide, sólo por detrás de Ry Cooder y Duane Allman. Originalmente este disco titulado “National Avenue” vio la luz en 1996 editado únicamente en el Reino Unido, y ahora es el momento de disfrutarlo en cualquier lugar del mundo. Las once canciones van todas firmadas por el propio Michael Messer y son una auténtica exhibición de cómo interpretar el blues con pasión y vehemencia. Los músicos que le acompañan, suenan realmente impecables. MUY BUENO. British musician, Michael Messer decided to risk himself and travel to Nashville when he was only twenty years old, where he met a handful of the 'great' names, which included Johnny Cash and other people around Cash. When he came back to his home in England at the end of the 1970s, Michael was already an excellent guitarist and a prodigious master of the slide with a huge knowledge of Mississippi Delta blues. Much has been written about this amazing blues performer, but one of the most prestigious honors he received was to be considered by Spirit magazine as one of the best slide blues musicians, just behind Duane Allman and Ry Cooder. "National Avenue" was originally released in 1996 only in the United Kingdom, and now time has come to enjoy it around the world. Eleven own Michael Messer’s songs played with an extreme passion and feeling. You will also find a good bunch of faultless backing musicians who round up the cd. GREAT.
Stevie Cochran “Changes”. Blues Boulevard 2012. Nacido en el seno de una familia en la que la música era una parte importante de sus vidas, Stevie Cochran creció escuchando jazz aunque, desde muy joven sucumbió a la música de los Beatles pero fue sobre todo la invasión británica del rock-blues, la que le llevó a querer dedicarse por completo a la música. Llegados a este punto y, como no podía ser de otra forma, el joven Stevie pronto necesitó hacerse con una guitarra eléctrica y seguir los pasos de sus héroes. A partir de 1968, Cochran se pasaba los días oyendo discos de Jimi Hendrix y Eric Clapton de los cuales absorbía todos los conocimientos posibles hasta que a partir de 1973, decidió empezar su carrera como guitarrista. Desde hace más de treinta años Stevie ha paseado su sofisticado y aguerrido rock-blues a lo largo y ancho de diversos continentes de manera ininterrumpida, llevando a sus espaldas una docena de álbumes de una gran calidad, como este mismo que aquí comentamos. Once temas bien ejecutados donde la técnica y la maestría de su poderosa música nos abre las puertas a un nuevo y desenfrenado concepto del rock-blues del siglo XXI. MUY BUENO. Born in a family where music was an important part of their lives, Stevie Cochran grew up listening to jazz though, since he has very young, he fell in love with the music of the Beatles but, overall, it was British rock-blues invasion which made him decide he wanted to devote himself completely to music. At this point and as it could not be otherwise, the young Stevie got soon an electric guitar and followed the footsteps of his heroes. From 1968 on, Cochran spent many days listening to Jimi Hendrix and Eric Clapton albums trying to learn from them all possible knowledge. Finally, in 1973, he decided to start his career as a guitarist. For more than thirty years Stevie has carried his sophisticated powerful rock-blues all over the world on a non-stop career, with a dozen high quality albums, like this one I am now reviewing. Eleven well made songs, where the technique and mastery of their powerful music opens the doors to a new and unbridled concept of 21st, century rock blues. GREAT.
Eric Bell “Belfast Blues In A Jar”. Blues Boulevard 2012. Como tantos chavales de su generación, el cantante y guitarrista Eric Bell fue enormemente influenciado por los Shadows, cuyos temas instrumentales cosecharon grandes éxitos después de haber sido el grupo de acompañamiento de Cliff Richards. De los primeros tiempos en la música de Eric Bell, destacar que tocó durante una temporada con los Them de Van Morrison, así como con una banda de blues llamada Shades of Blue y en la cual reemplazó provisionalmente a un tipo llamado Gary Moore ¿os suena ese nombre?. Después de escuchar a músicos como Hendrix y los Cream, a finales de los sesenta Eric decidió que también quería formar una banda de tres miembros y dedicarse a interpretar rock-blues diabólicamente cañero. Junto a Brian Downey batería y Phil Lynott bajo y voz formó los Thin Lizzy que durante varios años tuvieron gran éxito de público y ventas. Ahora, en esta aventura en la que Eric Bell se ha embarcado, nos presenta esa faceta que siempre ha amado, que no es ni más ni menos que la de rendir tributo a sus grandes héroes del blues y, con ellos, vuelve de nuevo a las raíces con canciones de Albert, B.B. y Freddie King, Buddy Guy, Otis Rush, Muddy Waters, Howlin’ Wolf, Albert Collins y Elmore James. Un disco fantástico que todavía resuena en mi mente veinticuatro horas después de haberlo escuchado. MUY BUENO. Like so many kids of his generation, singer and guitarist Eric Bell was greatly influenced by the Shadows, whose instrumentals reached a great success after being Cliff Richards’ backing band. About his early times in music field, mention Eric Bell played for a season with Van Morrison’s Them band, and with a blues band called Shades of Blue where he replaced for some time a fellow named Gary Moore. Do you remember him? After listening to artists like Cream and Hendrix, at the end of the sixties, Eric decided he also wanted to form a three member band and devote himself to perform powerful devilishly rock-blues. Together with Brian Downey on drums and Phil Lynott bass and vocals, he formed Thin Lizzy and for several years they had an amazing success and great record sales. Now, Eric Bell starts a new adventure, to present us one of his music facets he has always loved, which is nothing than to pay tribute to his blues great heroes and he comes back with them to the roots with songs of Albert, B.B. and Freddie King, Buddy Guy, Otis Rush, Muddy Waters, Howlin' Wolf, Elmore James and Albert Collins. This is a fantastic record that still echoes in my mind after 24 hours of listening to it. GREAT.
John Mayall “Big Man Blues”. Blues Boulevard 2012. El legendario maestro del blues blanco John Mayall, también conocido como el Padre del Blues Británico, nos obsequia con nueve temas compuestos por él mismo, con la única excepción de “Baby, What You Want Me To Do” de Jimmy Reed y “Mama Talk To Your Daughter” de J.B. Lenoir. El álbum fue grabado a mediados de los ochenta, por lo que no será ninguna novedad para aquellos seguidores de Mayall que tengan su discografía completa, o por lo menos desde hace más de treinta años. “Big Man Blues” es un disco preciso y consecuente, que sigue una línea coherente con sus anteriores trabajos y donde, como ya es habitual, John está respaldado por una serie de músicos de alto nivel y que además están en plena forma, como podréis comprobar cuando escuchéis el disco. La banda está formada por James Quill Smith guitarra, Kevin McCormick bajo, Soko Richardson batería, Maggie Parker coros y percusión, Christian Mostert flauta y saxo, mas el propio John Mayall liderando el grupo con sus toques de guitarra, piano, órgano y armónica y por supuesto cantando con su inimitable y característica voz de falsete. MUY BUENO. The legendary white blues master, John Mayall, also known as The Father of British Blues, gives us nine own songs, with the exception of "Baby, What You Want Me To Do" by Jimmy Reed and "Mama Talk To Your Daughter" by J.B. Lenoir. The album was recorded in the mid-eighties, so it will not be anything new for Mayall’s followers who have got his complete discography, or at least his last thirty years albums. "Big Man Blues" is a precise solid album, which follows a coherent line of his previous records and, as usual, John is backed by a bunch of high-level musicians who give the best of themselves. The band includes James Quill Smith guitar, Kevin McCormick bass, Soko Richardson drums, Maggie Parker backing vocals and percussion, Christian Marian flute and sax and John Mayall himself leading the group with his guitar, piano, organ, some harmonica touches and, of course, singing with his personal characteristic falsetto voice. GREAT.
Giles Robson & The Dirty Aces “Crooked Heart Of Mine”. Blues Boulevard 2012. He aquí un resolutivo y creativo armonicista dotado de buena técnica y gran tono. Giles Robson y su banda los Dirty Aces han conseguido plasmar en este trabajo toda la esencia y el groove, fusionando con habilidad y buen gusto rock y Chicago blues y lo han hecho con un sello personal a base de un sonido duro y visceral. Giles Robson y su grupo se han convertido en la nueva sensación que sacudirá los cimientos del blues de este siglo XXI. Las letras que Giles escribe están profundamente influenciadas por el oscuro y siniestro goticismo de tipos como Nick Cave. Es por todo ello que la música de estos chicos va a devenir un éxito sin precedentes dentro de determinados círculos y circuitos del blues garajero y de pub, como así lo fueron hace más de treinta años los Dr. Feelgood, Nine Below Cero y más recientemente el malogrado Lester Butler ya en solitario o con su grupo los Red Devils. Giles Robson armónica y voz, Filip Kozlowski guitarra, Ian Gennings bajo y Mike Hellier batería nos ofrecen en las trece canciones compuestas por Giles, una auténtica sesión de blues sucio y rugiente en este sorprendente “Crooked Heart Of Mine” que os pondrá los pelos de punta. MUY BUENO. Here comes a creative solvent player gifted with good technique and deep fat tone. Giles Robson and his band, The Dirty Aces, have managed to give an special essence and groove to their work, tastefully combining it with rock and Chicago blues and they have done it with a very personal stamp based on a hard visceral sound. Giles Robson and his group have already become a new sensation that will shake the foundations of 21st. century blues. Giles’ lyrics are deeply influenced by dark and sinister atmosphere of musicians like Nick Cave. This is the reason why the music of these guys will surely get an enormous success in certain audiences and garage blues circles and pubs, like did more than thirty years ago artists like Dr. Feelgood, Nine Below Zero, and more recently late Lester Butler either solo or with his band The Red Devils. Giles Robson harmonica and vocals, Filip Kozlowski guitar, Ian Gennings bass and Mike Hellier drums give us genuine roaring dirty blues along the thirteen Giles’ own songs included in this surprising "Crooked Heart Of Mine", which will deeply impress you. GREAT.
Mud Morganfield “Son Of The Seven Son”. Severn 2012. Grabado en Chicago y producido por una persona excelente y gran conocedor del género como es Bob Corritore, este álbum catapulta definitivamente a Mud Morganfield como un auténtico dinosaurio que no necesita hacer publicidad del ilustre apellido de su padre para demostrar al mundo que es un inmenso y gigantesco cantante de blues. “Son Of The Seven Son” incluye siete canciones compuestas por el propio Mud y algunas otras que nos ayudan también a situarlo como un más que notable compositor, una faceta quizás algo desconocida hasta el momento y que ahora sale a la luz para impulsarlo todavía más si cabe como un artista completo y con carácter. En este intenso y profundo álbum, Mud Morganfield está acompañado por algunos de los mejores exponentes del actual blues de Chicago, todos ellos músicos de primera fila como son Billy Flynn y Rick Kreher guitarras, E.G. McDaniel bajo, Barrelhouse Chuck piano y órgano, Kenny Smith batería y finalmente Harmonica Hinds y Bob Corritore armónicas. Naturalmente la poderosa y elocuente voz de Mud Morganfield planea por encima de todo ello. La afición mundial del blues necesita conocer la existencia de este disco que seguro cambiará el rumbo de su existencia. MUY BUENO. Recorded in Chicago and produced by an excellent person and great blues connoisseur named Bob Corritore, this album definitely launches Mud Morganfield as a real star who does not need to use the his father’s name to prove he is a huge amazing blues singer. "Son Of The Seven Son" includes seven Mud’s own songs and some others that also help us to qualify him as a more than notable song writer, a quite unknown facet so far that now comes up to push him further on as a complete very personal artist. In this intense deep album, Mud Morganfield is backed by some of the best names of the actual Chicago blues, all them first class musicians, like Billy Flynn and Rick Kreher guitars, E.G. McDaniel bass, Barrelhouse Chuck piano and organ, Kenny Smith drums and finally, Harmonica Hinds and Bob Corritore harmonica. Of course the powerful and eloquent voice of Mud Morganfield plans above all. Blues fans around the world need to know the existence of this album that surely will change their lives. ESSENTIAL.
Belceblues “Diabulus In Musika”. Self Production 2012. El trío Belceblues asentados en la zona norte de la península ibérica está formado por Asier Elorza bajo y voz, Ibon Larrañaga guitarra y voces y Oihan Vega batería. El trío conoce bien su trabajo, manteniendo unas formas y unas maneras bien asentadas, contundentes, a medio camino entre el blues de Gary Moore y la música de Jeff Haley. La formación y la carrera de estos músicos viene de años atrás, puesto que antes del 2005 habían militado en otras formaciones como Zaztada, Fucking Wath! o Doppler entre otras, tocando diversos estilos como jazz, rock y country. Aparte del trío de base, en este “Diabulus In Musika” han contado con la participación de algunos colegas y amigos en diferentes canciones, pero sobre todo han contado con una sección de metal que se llevan la palma y el protagonismo absoluto. Los arreglos de Mikel Markiegi trombón, Miguel Angel Maniega trompeta, Txus Alvarez saxo tenor y Aitor Elorza saxo alto son francamente brillantes, dando empaque y solidez a la música de los Belceblues. Si os gusta el rock blues contemporáneo, con solos de guitarra volcánicos e incendiarios y toques heavy, entonces este es vuestro disco. MUY BUENO. Belceblues trio are settled in the northern part of Spain and includes Asier Elorza bass and vocals, Ibon Larrañaga guitar and vocals and Oihan Vega drums. The trio knows well the work they do, rooted in firm and formal basis, halfway between Gary Moore blues and Jeff Haley’s music. Their training and career come from years ago as, before 2005, they had already played in other bands like Zaztada, Fucking Wath! or Doppler among others, where they performed various styles such as jazz, rock and country. Apart from the already mentioned musicians, you will find in this "Diabulus In Musika" other colleagues and friends who play in different songs, and specially an amazing outstanding horn section. The arrangements of Mikel Markiegi on trombone, Miguel Angel Maniega on trumpet, Txus Alvarez on tenor sax and Aitor Elorza on alto sax are really brilliant, giving quality and strength to Belceblues’ music. If you like contemporary rock blues solos of electrifying flaming guitar with a heavy touch, this is the perfect cd for you. VERY GOOD.
Dan Treanor “Highway Sixteen”. Plan-It 2011 // Dan Treanor And Code Blue “Bad Neighborhood”. Plan-It 2012. Como diría el propio Dan Treanor, ‘bienvenidos a la casa del Afrosipi blues’. La música de este álbum recopilatorio es ni más ni menos que eso, fusión de blues y música africana mezclada con gusto y mucho ‘savoir faire’, porque Dan Treanor es un excelente compositor, guitarrista, armonicista y estudioso tanto de la música africana como del blues, y su conocimiento lo ha plasmado de manera impecable en los últimos años en todos y cada uno de los discos que ha grabado hasta el momento, que son muchos, y que ahora tenemos la posibilidad de escuchar gran parte de ese legado en este cd recopilatorio de varios y diferentes trabajos suyos. Dan Treanor ha sido nominado en multitud de ocasiones a varios premios relacionados con el blues y por supuesto ha ganado algunos de ellos, el más reciente ha sido el ‘Keeping The Blues Alive’ que le ha concedido este año la Blues Foundatión. Estoy seguro que el disco os va a entusiasmar porque Dan tiene una sensibilidad y un gusto exquisito como compositor y es un maestro consumado en transmitir diversas sensaciones, gracias a la riqueza, pasión y fuerte carga emocional que desprende su música.

“Bad Neighborhood” es quizás un disco más incisivo, donde prima un sonido algo más enérgico y funky, pero sobre todo con el blues contemporáneo como centro absoluto de atención. Dan está acompañado por algunos de los músicos más emblemáticos de la escena del blues de Colorado con los que trabaja regularmente, como son Steve Mignano guitarra, Kyle Roberts batería y percusión, Marc Bilker, cantante y el propio Treanor que se encarga de la armónica, guitarras y teclados. Asimismo colaboran algunos músicos invitados tocando violín, bajo, piano, órgano o percusión. Ni que decir tiene que los once temas incluidos en este cd son composiciones propias de nuestro protagonista. MUY BUENOS. As Dan Treanor says, 'welcome to the House of the Afrosipi blues'. The music of this compilation album is nothing but the fusion of blues and African music, mixed with taste and an extreme 'savoir faire', because Dan Treanor is an excellent composer, guitarist, harmonica player and specialist of both African and blues music. All his knowledge has come in a faultless way in each and every one of the many albums he has recorded so far. Now we have the possibility to listen to most of his legacy in this compilation cd including several different previous works. Dan Treanor has often been nominated for many blues awards and he has won some of them, the most recent one the Blues Foundation ‘Keeping The Blues Alive' award. I am sure you will really enjoy the album, because Dan has a great sensitivity and an exquisite taste as a composer and besides he is a real master to give audiences different sensations, thanks to the rich passion and strong emotional feeling of his music.



"Bad Neighborhood" is perhaps a more incisive album, where energetic and funky raw music prevail, and contemporary blues becomes the absolute center. Dan is backed by some of the most popular musicians of Colorado blues scene he regularly works with, like Steve Mignano guitar, Kyle Roberts drums and percussion, Marc Bilker, vocals and Dan Treanor himself on harmonica, guitars and keyboards. There are also some guest musicians playing violin, bass, piano, organ and percussion. It should also be mentioned the eleven tracks included on this cd are Dan Treanor’s own songs. GREAT.
The Harmonius Five “Wanna Hear You Say “Yeah!”. Haywire 2012. Sensacionales, sólidos, atractivos, frescos, divertidos… estos son algunos de los muchos adjetivos con los que podríamos calificar las inspiradas y armónicas voces de estos músicos que tienen el groove y el twist necesario para impactar al oyente con su irresistible música, profundamente influenciada por el rhythm and blues vocal de final de los años cincuenta y principios de los sesenta. El material que el cuarteto escoge son canciones poco conocidas para la mayoría del público, por lo que su repertorio se hace todavía más irresistible e interesante si cabe. The Harmonius Five encuentran su inspiración en grupos como The ‘5’ Royales, Coasters, Clovers, Falcons… etc. Forman este extraordinario, creativo, excitante, dinámico y particular cuarteto, Ed Alstrom guitarra y voz principal, Dave Keyes piano y voz, Mark Berger bajo y voz y Frank Pagano batería y voz. The Harmonius Five son unos músicos enamorados de su trabajo que transmiten una ingente cantidad de sensaciones de profundo calado. Un total de diecisiete canciones componen este álbum, interpretadas todas con gran vigor y entusiasmo. Definitivamente este es un disco para saborear y disfrutar en cualquier situación y momento. MUY BUENO. Sensational, attractive, cool, funny, solid... These are some of the many adjectives that could describe the inspired harmonious voices of these musicians who have the groove and the twist needed to impact people with their irresistible music, deeply influenced by vocal rhythm & blues of the end of 50’s and the early years of the 60’s. The material they have chosen is based on quite unknown songs for the majority of listeners, which makes it even more interesting and attractive. The Harmonius Five found the inspiration in bands like The '5' Royales, Coasters, Clovers, Falcons… This special, creative, exciting, dynamic and particular band includes Ed Alstrom, guitar and main vocals, Dave Keyes, piano, vocals, Mark Berger bass and voice and Frank Pagano, drums and vocals. The Harmonius Five love their work and always give a huge amount of deep strong feelings to the most different audiences. The album includes seventeen songs, all performed with great strength and enthusiasm. Definitely this is a record to be savored and enjoyed in different situations and times. GREAT.


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